kracek
Krzysio
Motocykl: GTR 1400
Wiek: 57 Dołączył: 02 Lip 2011 Posty: 737 Skąd: Głowno
|
Wysłany: 2012-02-20, 19:13 Budowa i oznaczenia opon motocyklowych
|
|
|
Wstyd przyznać, ale po dopiero po zakończeniu mojego pierwszego sezonu zacząłem się zastanawiać czy w moim moto są dętki czy ich nie ma i jak odczytać oznaczenia na oponach.
Na naszym forum nie pytałem (i nie znalazłem) bo było mi najnormalniej w świecie głupio, ale myślę że mamy tylu nowych użytkowników w różnym wieku i z różną wiedzą na ten temat, że nie zaszkodzi podzielić się tym co znalazłem w sieci.
Myślę że przyda się ta informacja niejednemu użytkownikowi naszych hanek i nie tylko.
Budowa i oznaczenia opon motocyklowych
Jakie są najważniejsze elementy opony motocyklowej?
§ Szkielet, zwany karkasem lub osnową.
§ Osnową jest specjalna, bardzo wytrzymała tkanina, której zadaniem jest nadanie oponie odpowiedniego kształtu i zbieranie odkształceń czy obciążeń.
§ Bieżnik, który odpowiada za właściwości trakcyjne motocykla oraz odprowadzanie wody, piasku i innych zanieczyszczeń.
§ Ścianki boczne, będące najcieńszym elementem, który cechuje się bardzo dużo odpornością na odkształcenia.
Jaki jest podział opon motocyklowych pod względem budowy?
§ Opony diagonalne.
§ Opony diagonalne opasane.
§ Opony radialne.
Opona diagonalna
§ Nitki jej kordu ułożone są pod kątem mniejszym, niż kąt prosty w stosunku do linii bieżnika.
§ Jest to opona o prostej budowie i dużej odporności na czynniki zewnętrzne, dzięki czemu świetnie sprawdza się na bezdrożach.
§ Konstrukcja opony diagonalnej pozwala na poruszanie się z prędkością maksymalną 240 km/h.
§ Bardzo często spotykana w motocyklach typu Chopper, Cruiser, Enduro.
Opona diagonalna z opasaniem
§ Jej dodatkowa warstwa kordu wzmacnia oponę i zapewnia mniejsze odkształcenia oraz niższą temperaturę pracy.
§ Im mniejsze odkształcenia, tym mniejsze tarcie w strukturze a co za tym idzie mniejsza temperatura pracy i większa stabilność.
Opona radialna
§ Nitki kordu w konstrukcji opony radialnej ułożone są promieniście.
§ Dla stabilności opasana jest ona dookoła dodatkową warstwą kordu zaraz pod bieżnikiem.
§ Tak zaprojektowana opona nadaje się idealnie do użytku w najszybszych, ciężkich motocyklach.
§ Dzięki dodatkowemu opasaniu, zmniejsza się tarcie wewnątrz konstrukcji opony a zarazem ogumienie to staje się bardziej odporne na wzrost temperatury oraz niesamowitą siłę odśrodkową, towarzyszącą bardzo szybkiej jeździe.
§ Sposób jej wykonania wspaniale nadaje się do użytkowania przez właścicieli szybszych maszyn.
Oznaczenia na oponach motocyklowych
Na dzisiejszych oponach znajdujemy wiele szyfrowanych informacji, które maja ogromne znaczenie i bardzo wiele mówią nam o rozmiarze opony, jej wieku, miejscu produkcji czy rodzaju konstrukcji.
Na przykład:
Oznaczenie powyżej dotyczy opon motocyklowych diagonalnych. Poznać to można po zastosowaniu myślnika pomiędzy szerokością i średnicą opony. Jeśli zamiast myślnika pojawia się literka B, mamy do czynienia z oponami diagonalnymi z opasaniem, jeśli literka R – są to opony o budowie radialnej.
Na rynku funkcjonuje jeszcze jeden rodzaj opisywania rozmiarów opon: np. 2,25 – 16, gdzie szerokość i średnicę opony podaje się w calach.
Rozbierając oznaczenie rozmiaru opony na składniki pierwsze mamy (na przykładzie 170/80-15)
170- szerokość opony w mm
80- wysokość opony w % gdzie w danym przypadku szerokość opony wynosi 80% ze 170mm czyli niecałe 140mm)
15- średnica obręczy w calach
Idąc dalej oznaczenia na oponach (różne rodzaje karkasu) wyglądają następująco:
110/90-19 opona diagonalna najczęściej stosowana w motocyklach turystycznych
100/100B19 opona diagonalna z opasaniem stosowana w motocyklach enduro/cross
120/80R17 opona radialna występuje głównie w motocyklach sportowych
130/70ZR16 (nas raczej nie dotyczy ) opona radialna dla której index nośności podawany jest dla prędkości 240km/h
Oznaczenie w calach 3.00-18 można czytać jako 3.00/100-18 albo 3x25,4 co daje 76,2 czyli szukając zamiennika opony możemy założyć oponę o oznaczeniu metrycznym 80/100-18
Można użyć tabelki poniżej
Jak odczytać datę produkcji opony?
Bardzo ważną informację znajdujemy po skrócie DOT (Departament of Transportation). Dotyczy ona miejsca produkcji oraz jakże istotnej daty produkcji.
Na przykład: DOT EB V3 BRD 2305 gdzie cztery ostatnie cyfry mówią nam, że opona została wyprodukowana w 23 tygodniu roku 2005.
Dot 3 cyfrowy oznacza oponę wyprodukowaną przed rokiem 2000
np DOT218 oznacza oponę wyprodukowaną w 21 tygodniu 1998 roku
Małe dodatki:
,,-'' opona diagonalna
,,B'' opona diagonalna z opasaniem
,,R'' opona radialna
,,TT'' TUBE TYPE - opona dętkowa
,,TL'' TUBELESS - opona bezdętkowa
,,M/C'' opona tylko do motocykli
,,A'' opona w wersji specjalnej
,,NHS'' NOT FOR HIGWAY SERVICE - opona na tor bez homologacji drogowej
,,RF'' (relnforced) - opona wzmacniana
,,Rear'' opona przeznaczona na tył
,,Front'' opona przeznaczona na przód
"WW" - opona z białym bokiem
"OWL" - białe napisy
Indeks prędkości:
J - do 100 km/h
K - do 110 km/h
L - do 120 km/h
M - do 130 km/h
N - do 140 km/h
P - do 150 km/h
Q - do 160 km/h
R - do 170 km/h
S - do 180 km/h
T - do 190 km/h
H - do 210 km/h
V - do 240 km/h - należy zmniejszyć obciążenie o 3% co 10km/h w zakresie od 210 do 240km/h.
W - do 270 km/h - należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 240 do 270km/h.
Y - do 300 km/h - należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 270 do 300km/h.
VR - powyżej 210 km/h
ZR - powyżej 240 km/h
Indeks nośności:
50 - 190 kg / na oponę
51 – 195 kg / na oponę
52 – 200 kg / na oponę
53 – 206 kg / na oponę
54 – 212 kg / na oponę
55 – 218 kg / na oponę
56 – 224 kg / na oponę
57 – 230 kg / na oponę
58 – 236 kg / na oponę
59 – 243 kg / na oponę
60 – 250 kg / na oponę
61 – 257 kg / na oponę
62 - 265 kg / na oponę
63 - 272 kg / na oponę
64 - 280 kg / na oponę
65 - 290 kg / na oponę
66 - 300 kg / na oponę
67 - 307 kg / na oponę
68 - 315 kg / na oponę
69 - 325 kg / na oponę
70 - 335 kg / na oponę
71 - 345 kg / na oponę
72 - 355 kg / na oponę
73 - 365 kg / na oponę
74 - 375 kg / na oponę
75 - 387 kg / na oponę
76 - 400 kg / na oponę
77 - 412 kg / na oponę
78 - 425 kg / na oponę
79 - 437 kg / na oponę
tu już kolegę trochę poniosło ponieważ dalsze oznaczenia dotyczą opon samochodowych a powyżej 94 wchodzimy głównie w ciężarowe
80 - 450 kg / na oponę
81 - 462 kg / na oponę
82 - 475 kg / na oponę
83 - 487 kg / na oponę
84 - 500 kg / na oponę
85 - 515 kg / na oponę
86 - 530 kg / na oponę
87 - 545 kg / na oponę
88 - 560 kg / na oponę
89 - 580 kg / na oponę
90 - 600 kg / na oponę
91 - 615 kg / na oponę
92 - 630 kg / na oponę
93 - 650 kg / na oponę
94 - 670 kg / na oponę
95 - 690 kg / na oponę
96 - 710 kg / na oponę
97 - 730 kg / na oponę
98 - 750 kg / na oponę
99 - 775 kg / na oponę
100 - 800 kg / na oponę
101 - 825 kg / na oponę
102 - 850 kg / na oponę
103 - 875 kg / na oponę
104 - 900 kg / na oponę
105 - 925 kg / na oponę
106 - 950 kg / na oponę
107 - 975 kg / na oponę
108 - 1000 kg / na oponę
109 - 1030 kg / na oponę
110 - 1060 kg / na oponę
111 - 1090 kg / na oponę
112 - 1120 kg / na oponę
113 - 1150 kg / na oponę
114 - 1180 kg / na oponę
115 - 1215 kg / na oponę
116 - 1250 kg / na oponę
117 - 1285 kg / na oponę
118 - 1320 kg / na oponę
119 - 1360 kg / na oponę
120 - 1400 kg / na oponę
121 - 1450 kg / na oponę
122 - 1500 kg / na oponę
123 - 1550 kg / na oponę
124 - 1600 kg / na oponę
125 - 1650 kg / na oponę
126 - 1700 kg / na oponę
Tabelka z indexami opon motocuklowych
Producenci opon zamieszczają na oponach również informacje dotyczące ich poprawnego zamontowania na feldze. Mimo iż produkcja opon jest w obecnych czasach skomplikowanym ciągiem produkcyjnym, opony nie są pozbawione wad. Opony nie są idealnie wyważone i nie są idealnym okręgiem. Bridgestone używa następujących oznaczeń[8]:
Żółta kropka na brzegu profilu (wg Bridgestona) oznacza miejsce, w którym opona jest najlżejsza. Opona powinna zostać zamontowana w ten sposób, aby najcięższe miejsce felgi (zwykle okolica wentyla) znajdowało się przy żółtej kropce. Umożliwia to minimalizację ilości ciężarków do wyważania koła.
Czerwona kropka na brzegu profilu (wg Bridgestona) oznacza miejsce, w którym opona ma największą wysokość profilu.
Różni producenci używają różnych oznaczeń. Kolory użyte przez Bridgestona u innych producentów mogą oznaczać co innego
Jak mi się jeszcze przypomną jakieś informacje warte zamieszczenia będę uzupełniał.
Jeśli chcecie żeby jeszcze uzupełnić o jakąś informację piszcie to uzupełnię.
Pozdrawiam mod Renek
Artykuł uzupełniający wiedzę
http://motogumy.pl/Opony_...bezdetkowe.aspx
Pozdrawiam Renek |
_________________ Baba z Hondy, koniom lżej.
http://velkracek.blogspot.com |
Ostatnio zmieniony przez renegade 2014-05-05, 21:32, w całości zmieniany 5 razy |
|