Przesunięty przez: Globi 2009-04-03, 14:54 |
Wymiana płynu w chłodnicy |
Autor |
Wiadomość |
Cezar
Ride Safe Ride Free
Motocykl: VT 500 C 85
Wiek: 39 Dołączył: 16 Maj 2007 Posty: 2472 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2007-08-30, 11:57 Wymiana płynu w chłodnicy
|
|
|
Witam
Moge was poprosić o pomoc w wymianie płynu chłodniczego?
Chce zlać cały płyn i napełnić chłodnicę nową mieszanką 50/50 glikol/woda destylowana.
Przejrzałem serwisówkę ale nie rozumiem co to jest "drain bolt", piszą że to gdzieś na pompie.
Powiedzcie dokładnie jak i którędy spuszcza sie płyn...
Którędy wlewa?
a później jak odpowietrza chłodnice...
Rozumiem ze trzeba wlać i włączyć silnik aż przestanie "bąblować" i w razie potrzeby dolać po wyłaczeniu silnika.
Pozdrawiam
Cezar |
_________________ Jadę jadę na motorze... |
|
|
|
|
Dorka73
Motocykl: brak
Wiek: 50 Dołączyła: 05 Lip 2007 Posty: 2661 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2007-08-30, 12:53 Re: Wymiana płynu w chłodnicy
|
|
|
Niedawno igner wymieniał, więc pewne wskazówki znajdziesz tu |
|
|
|
|
Globi
Motocykl: VT 500C '85
Wiek: 55 Dołączył: 21 Sty 2007 Posty: 1297 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2007-08-30, 12:55
|
|
|
Witam
Kwestia ta była już poruszana przez Ignera w temacie: "Mały remoncik"
Tym niemniej, jeszcze raz (mniej lub bardziej wierne tłumaczenie z serwisówki):
UWAGA-Wymiana płynu powinna odbywać się na zimnym silniku (możliwość poparzenia się gorącym płynem).
1 Odkręcić śrubę trzymającą zbiornik paliwa i przesunąć go nieco do tyłu (w praktyce- niekoniecznie trzeba rozbierać pół moto, bo i tak będzie dostęp do korka wlewowego)
2 Odkręcić korek wlewowy (pod prawą osłonką, przy główce ramy)
3 Odkręcić śrubę spustową (słynna "drain bolt") umieszczoną na pompie wody.
Pompa jest pod silnikiem, z lewej strony (takie czarne, okrągłe). Śrubą spustową jest dolna śruba na pompie. W ten sposób spuszczamy płyn z układu chłodzenia.
4 Wkręcamy śrubę spustową z jej podkładką uszczelniającą
5 Poluzować śrubę odpowietrzającą (słynna "air bleed bolt"), ulokowaną po lewej stronie obudowy termostatu.
Jest ona pod lewą osłonką, przy główce ramy. Z "kulki termostatu" wystaje ta śruba. Dostęp do niej jest trochę "ginekologiczny". W praktyce- niekoniecznie trza się nią bawić, bo najczęściej układ sam się potem odpowietrzy.
6 Wlać do układu płyn chłodzący (oczywiście przez wlew na górze)
7 Dokręcić śrubę odpowietrzającą (czy naprawdę w tym punkcie- chyba różnie to przerabialiśmy)
8 Odpowietrzenie chłodnicy - uruchomić silnik i pozwolić mu pracować, aż do momentu, w którym nie będą się wydobywać bąble powietrza z płynu widocznego we wlewie, i jego poziom ustabilizuje się
9 Wyłączyć silnik i dodać płynu do właściwego poziomu, jeśli jest taka potrzeba
10 Zakręcić korek wlewowy
11 Skontrolować poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym i uzupełnić jeśli potrzeba
Tyle serwisówka (z moimi drobnymi komentarzami).
Pozdr |
Ostatnio zmieniony przez Globi 2007-09-03, 16:56, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Cezar
Ride Safe Ride Free
Motocykl: VT 500 C 85
Wiek: 39 Dołączył: 16 Maj 2007 Posty: 2472 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2007-08-30, 13:02
|
|
|
Dzięki Globi...
Wcześnie poprostu nie wiedziałem o tej drain bolt, musze to zlokalizować i chyba poza tym to nic trudnego i moze sobie poradze.
W razie pytań, zapytam w tym temacie.
Dzięki jeszcze raz
Pozdrawiam |
_________________ Jadę jadę na motorze... |
|
|
|
|
Cezar
Ride Safe Ride Free
Motocykl: VT 500 C 85
Wiek: 39 Dołączył: 16 Maj 2007 Posty: 2472 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2007-09-03, 16:18
|
|
|
Spuściłem płyn...
Nie odkręcałem air bolt...
Wlałem nowy.
Właczyłm silnik i bąblowało mi dłuuuuuuugo.
Potem woda zaczęła się troszeczkę wylewać i praktycznie nie było babelków...
Dolałem wody po zgaszeniu silnika pod korek.
Potem do zbiorniczka wyrównawczego...
Chyba wszystko ok.
Tylko że tego płynu weszło mi ok 1,5L (wliczajac zbiorniczek wyrównawczy) |
_________________ Jadę jadę na motorze... |
|
|
|
|
Globi
Motocykl: VT 500C '85
Wiek: 55 Dołączył: 21 Sty 2007 Posty: 1297 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2007-09-03, 17:00
|
|
|
Cezar napisał/a: | Tylko że tego płynu weszło mi ok 1,5L (wliczajac zbiorniczek wyrównawczy) | Dla modelu '85 Clymer podaje całkowitą pojemność:
-w układzie (chłodnica + silnik) - 1,55 l (1,2 l dla '84)
-w zbiorniczku wyrównawczym - 0,45 l (0,5 l dla '84)
Tak więc powinno być OK. Przecież nigdy to nie spłynie do ostatniej kropli.
Pozdr |
Ostatnio zmieniony przez Globi 2007-09-03, 17:02, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Cezar
Ride Safe Ride Free
Motocykl: VT 500 C 85
Wiek: 39 Dołączył: 16 Maj 2007 Posty: 2472 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2007-09-03, 17:01
|
|
|
Właśnie na taką odpowiedź liczyłem ;)
Dzięki Globi ;) |
_________________ Jadę jadę na motorze... |
|
|
|
|
Globi
Motocykl: VT 500C '85
Wiek: 55 Dołączył: 21 Sty 2007 Posty: 1297 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2007-09-03, 17:04
|
|
|
Cezar napisał/a: | Potem woda zaczęła się troszeczkę ...
Dolałem wody po zgaszeniu silnika pod korek. | Mam nadzieję, że miałeś na myśli płyn chłodzący? |
|
|
|
|
Cezar
Ride Safe Ride Free
Motocykl: VT 500 C 85
Wiek: 39 Dołączył: 16 Maj 2007 Posty: 2472 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2007-09-03, 17:06
|
|
|
Globi napisał/a: | Cezar napisał/a: | Potem woda zaczęła się troszeczkę ...
Dolałem wody po zgaszeniu silnika pod korek. | Mam nadzieję, że miałeś na myśli płyn chłodzący? |
He he
Oczywiście że tak..
Nawet nie zwróciłem uwagi że tak napisałem..
Tak oczywiście nie lałem kranówy tylko koncentrat w mieszance 50/50... |
_________________ Jadę jadę na motorze... |
|
|
|
|
Shadok
Administrator
Motocykl: VT 1100 '85,'86,'07
Dołączył: 04 Paź 2006 Posty: 1957 Skąd: Dziecinów
|
Wysłany: 2007-09-03, 17:12
|
|
|
A w Otwocku na Łukasińskiego jest "półhurtownia" - tam kupuje właśnie glikol etylowy, że sie wtrącę... |
|
|
|
|
Dorka73
Motocykl: brak
Wiek: 50 Dołączyła: 05 Lip 2007 Posty: 2661 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2007-09-03, 17:20
|
|
|
Cezar napisał/a: | Tak oczywiście nie lałem kranówy tylko koncentrat w mieszance 50/50... |
Hmm... Ale mieszanka 50/50 glikolu z wodą destylowaną (nie kranówą?) |
|
|
|
|
Cezar
Ride Safe Ride Free
Motocykl: VT 500 C 85
Wiek: 39 Dołączył: 16 Maj 2007 Posty: 2472 Skąd: Otwock
|
Wysłany: 2007-09-03, 17:21
|
|
|
Nie no kranówka.. Wydestyluje siew chłodnicy - podobno w moim roczniku wstawiano taką wysokiej klasy specjalistyczna :D |
_________________ Jadę jadę na motorze... |
|
|
|
|
Globi
Motocykl: VT 500C '85
Wiek: 55 Dołączył: 21 Sty 2007 Posty: 1297 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2007-09-03, 17:23
|
|
|
Cezar napisał/a: | :mrgreen:
Nie no kranówka.. Wydestyluje siew chłodnicy - podobno w moim roczniku wstawiano taką wysokiej klasy specjalistyczna :D | Tak, krystalicznie czysta, z japońskich gór
Oj Dorka, czepiasz się... |
|
|
|
|
Dorka73
Motocykl: brak
Wiek: 50 Dołączyła: 05 Lip 2007 Posty: 2661 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2007-09-03, 17:24
|
|
|
Takie specjalistyczne chłodnice wstawiali tylko u wschodnich sąsiadów. |
|
|
|
|
Globi
Motocykl: VT 500C '85
Wiek: 55 Dołączył: 21 Sty 2007 Posty: 1297 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 2007-09-03, 17:26
|
|
|
Dorka73 napisał/a: | Takie specjalistyczne chłodnice wstawiali tylko u wschodnich sąsiadów. | Żeby glikolu nie pili
Szczególnie dobrze spisywały się w syberyjskie mrozy |
|
|
|
|
|